Doua exemple de manipulare a opiniei publice

Unul dintre subiectele cele mai puternic mediatizate din ultimii 17 ani a fost cel legat de exploatarile miniere de la Rosia Montana. O sa va prezint doua exemple de constructii de comunicare cu evidente accenta manipulative. Un exemplu o sa vina din tabara RMGC (Rosia Montana Gold Corporation) iar celalalt de la Asociatia Salvati Rosia Montana.

Al treilea spot din campania 2005-2007  de comunicare a RMGC aduce în prim plan dorințele unor copii din Roșia Montană prin intermediul unor desene. Un spot tv de 45 de secunde plus 4 machete de presă și o campanie web prezintă 4 copii localnici care își doresc o școală modernă, o mină eficientă, un râu cu ape limpezi și pești zglobii, un muzeu al minerilor. Situația este manipulatorie din două puncte de vedere: odată că sunt folosiți copii și puși în situația să susțină o situație pe care nu sunt în măsură să o înțeleagă deplin și apoi pentru că modul în care este construit spotul sau machetele manipulează realitatea. În armonie cu întreaga campanie, sunt prezentate imagini cu peisaje sărace, râuri cianurate, clădiri dărăpănate dar pe care dorințele copiilor le transformă, prin niște desene care apar pe imagini, în lucruri frumoase. Obsesiv mesajul este ,,copiii din Roșia Montană își doresc un viitor mai bun’’! Candoarea și puritatea dorințelor copiilor validează proiectele și intențiile RMGC. Aici este manipularea căutată.

Exemplificare

Un alt aspect de subliniat este acela că nu s-a folosit în această campanie numele Roșia Montană Gold Corporation ci pur și simplu Gabriel. Și asta pentru a ascunde faptul că participația principală în această firmă este străină, deci realizările financiare clar vor fi externalizate, iar aurul ,,nostru’’ va fi pierdut. Plus că se obține un efect de personificare al companiei, iar o persoană nu poate fi atât de rea, mai ales când are numele unui arhanghel, încât să dorească distrugerea unei zone întregi și să nu se ocupe de binele și viitorul unei comunități preponderent ortodoxe.

Iata si  spotul video:

In tabara opusa, in 15 iunie 2012 este lansată campania ,,Un om valorează mai mult decât aurul pe care îl poartă. La fel și o țară’’. Campania compusă din două spoturi relizate pro-bono de Agenția Papaya Advertising, este profund emoțională beneficiind de participarea actorilor Maia Morgenstern și Dragoș Bucur. Campania își propune ,,adevărul despre Roșia Montană, nu despre aurul său’’. Aceste două spoturi reușesc să intre în spațiul media românesc, fiind difuzat de televiziuni, asta după o lungă perioadă în care au fost transmise numai spoturile RMGC. Ele au reușit să creeze rumoare mai ales în mediul virtual și pe canalele de socializare.

Postat pe YouTube, spotul cu Maia Morgenstern, a strâns, în patru zile, peste 230.000 de vizualizări şi foarte multe comentarii. În prima zi au fost înregistrate 50.000 de vizualizări, materialul fiind dat publicităţii pe internet pe 15 iunie. Actriţa Maia Morgenstern, protagonista materialului, îşi donează bijuteriile de aur în schimbul neînceperii proiectului minier de exploatare a aurului cu cianură la Roşia Montană. Mesajul care încheie spotul este: „Un om valorează mai mult decât aurul pe care îl poartă. La fel şi o ţară”. Filmarea a avut loc în interiorul carierei miniere de la Roşia Poieni. Ambele spoturi sunt filmate alb negru, în cel cu Dragoș Bucur  plouă puternic, iar atunci când este punctul culminant al spoturilor se aude o melodie emoționantă. Cele două personaje, după ce salută politicos, își donează bijuteriile de aur pe care le au asupra lor celor care au nevoie de aurul românesc, culminând cu zmulgerea cerceilor din urechi și cu scoaterea unui dinte de aur. Jucate foarte bine, cele două spoturi crează senzații puternice privitorului, manipulându-l la nivel de reacție primară. Robert Tiderle, directorul creativ al celor două spoturi spune: ,, conceptul creativ al campaniei este foarte simplu. Extragerea aurului, aşa cum se doreşte să se facă la Roşia Montană, va provoca suferinţă. Oameni daţi afară din casele în care s-au născut, un lac imens de cianură, munţi raşi de pe suprafaţa pământului… Şi asta pentru aur. Să facem ce cu el? Cercei? Dacă vor cercei, le dăm cercei. Numai să ne lase în pace!”. Campania a fost dezvoltată de Alburnus Maior. Spoturile vorbesc de la sine:

Acestea sunt numai 2 exemple de incercare de manipulare a opiniei publice. Iar la vremea lor au alterat perceptia celor pe care i-au targhetat.

Deschideti ochii si urechile, dar nu mai mult decat trebuie, ca sa va tineti mintea treaza!

 

Lasă un comentariu